Mikä on SWOT-analyysi ja miten se tehdään?

Haaveiletko omasta liiketoiminnasta vai onko sinulla kenties jo liikeidea, jota haluat kokeilla? SWOT-analyysin avulla kartoitat liiketoimintasi nykytilanteen ja tulevaisuuden mahdollisuudet yksinkertaisen nelikenttäkaavion mukaisesti. Lue lisää oppiaksesi, mikä SWOT-analyysi on, miten se tehdään ja mitä hyötyä siitä on pienelle yritykselle.

Mikä on SWOT-analyysi? 

SWOT-analyysi, tai nelikenttäanalyysi, on tehokas työkalu, joka auttaa ymmärtämään yrityksen vahvuudet, heikkoudet, mahdollisuudet ja uhat (strengths, weaknesses, opportunities, threats). SWOT-analyysiä voidaan käyttää liikeidean suunnittelussa, strategian laatimisessa ja ongelmien tunnistamisessa.

Analyysin avulla yrittäjä pystyy helposti kartoittamaan yrityksen nykytilan ja tulevaisuuden nelikenttämallilla, jossa sisäiset tekijät, kuten vahvuudet ja heikkoudet, sekä ulkoiset tekijät, kuten mahdollisuudet ja uhat, jaotellaan selkeästi. Lopputulos mahdollistaa joustavan ja kohdennetun toimintasuunnitelman laatimisen, joka tukee yrityksen menestystä ja kasvua. 

SWOT-analyysin hyödyt kevytyrittäjälle

SWOT-analyysi on arvokas työkalu kevytyrittäjälle, koska se auttaa selvittämään yritystoiminnan kilpailuedut. Analyysistä selviää myös, mitkä alueet kaipaavat kehittämistä kannattavuuden parantamiseksi. Analyysissä on tärkeää tarkastella omaa toimintaa ulkopuolisen näkökulmasta, jolloin itsestään selviltä tuntuvat asiat voivat paljastaa aiemmin huomaamattomia mahdollisuuksia ja uhkia.

Systemaattinen nelikenttäanalyysi tukee kevytyrittäjää liiketoiminnan suunnittelussa ja päätöksenteossa, mikä on erityisen tärkeää muuttuvassa markkinatilanteessa. SWOT-analyysi tehdään usein yritystoiminnan perustamisen tai liiketoimintasuunnitelman ohella, mutta arvioinnista voi hyötyä myös parin vuoden jälkeen kevytyrittäjyyden kehittämisessä.  

Kevytyrittäjyys on vapautta

Kevytyrittäjä on osaamistaan myyvä yksinyrittäjä, jolla ei ole omaa Y-tunnusta. Kevytyrittäjänä sinun ei tarvitse huolehtia yrityksen pyörittämiseen liittyvästä byrokratiasta, vaan Eezy huolehtii siitä puolestasi.

Ryhdy Eezy-kevytyrittäjäksi yli 40 000 rekisteröityneen tavoin ja anna Eezyn siivittää sinut lentoon! Suomen ensimmäisenä kevytyrittäjäpalveluna ja yli 15 vuoden kokemuksella kevytyrittäjyydestä tarjoamme kaiken tietämyksemme myös sinulle.

SWOT-analyysi pohja: miten nelikenttäanalyysi tehdään?

SWOT-analyysin nelikenttä jakaa liiketoiminnan positiivisiin ja negatiivisiin osa-alueisiin. Vasemman puoliskon vahvuudet ja mahdollisuudet ovat positiivisia tekijöitä, kun taas oikean puoliskon heikkoudet ja uhat kertovat toiminnan negatiivisista alueista. Analyysin yläpuoliskoon muodostuu liiketoiminnan sisäiset tekijät ja alapuoliskoon puolestaan ulkoiset tekijät. 

Valmis analyysi tarjoaa selkeän toimintasuunnitelman siitä, miten yrityksen vahvuuksia hyödynnetään kilpailuetuina, miten heikkoudet muutetaan vahvuuksiksi ja miten tulevaisuuden mahdollisuuksia tavoitellaan uhkia vältellen. 

Mieti seuraavia asioita, kun teet SWOT-analyysiä:

  • Päätä ensin, mihin tarkoitukseen SWOT-analyysi tulee. Voit käyttää analyysiä vaikka strategian suunnittelemiseen, tulevaisuuden kartoittamiseen tai projektin edistämiseen.  
  • Pyri tekemään analyysi mahdollisimman yksinkertaisesti ja käytännönläheisesti, lyhyet virkkeet helpottavat yleisidean hahmottamista.
  • Täytä jokainen ruutu yritystoimintaasi kuvaavilla asioilla, ja varmista, että mikään ruutu ei jää tyhjäksi.
  • Kirjoita ruutuihin kaikki mieleesi tulevat ideat. Monipuoliset ja käytännönläheiset ideat tuovat analyysiin lisää konkretiaa.

Käymme seuraavaksi läpi jokaisen kentän yksitellen, jotta opit täyttämään ne oikein. Voit myös käyttää alla olevia kysymyksiä SWOT-analyysin pohjana. 

Vahvuudet (strengths)

SWOT-analyysin vahvuudet antavat yrittäjälle selkeän kuvan siitä, missä hän ylittää kilpailijansa ja mitkä ovat liiketoiminnan keskeiset voimavarat. Vahvuudet ovat monesti helppo kartoittaa, sillä yrittäjä käyttää niitä arjessaan jatkuvasti. Pienen yrityksen tai toiminimiyrittäjän vahvuudet ovat usein tiiviisti sidoksissa omistajaan, joka johtaa liiketoimintaa. Vahvuuksien kartoittaminen auttaa yrittäjää hyödyntämään resursseja tehokkaammin ja ohjaamaan toimintaa strategisesti kestävämmällä tavalla.

Liiketoimintasi vahvuuksia voivat olla:

  • Laadukkaat tuotteet ja palvelut 
  • Osaavat ja koulutetut työntekijät
  • Vahva brändi tai markkina-asema
  • Vakaa rahoitus tai kevyt kulurakenne

5 kysymystä vahvuuksien kartoittamiseen:

  1. Missä yritys on erityisen hyvä?
  2. Mikä erottaa yrityksen kilpailijoista?
  3. Mitä resursseja yrityksellä on (taloudelliset, henkiset, kontaktit)?
  4. Mikä on työntekijöiden asiantuntemus (kokemus, koulutus)?
  5. Mikä tekee brändistä erityisen vahvan?

Heikkoudet (weaknesses)

SWOT-analyysin heikkoudet keskittyvät yrityksen sisäisiin tekijöihin, jotka rajoittavat tai hidastavat toiminnan kasvua, menestystä tai kilpailukykyä. Voit esimerkiksi miettiä, miksi jokin projekti epäonnistui tai jäi alle odotusten, ja miten onnistunut projekti olisi voinut sujua vielä paremmin.

Liiketoimintasi heikkouksia voivat olla:

  • Puutteellinen osaaminen tai asiantuntemus
  • Taloudelliset puutteet tai epävakaa rahoitus
  • Resurssien riittämättömyys
  • Huonot tai epäselvät työprosessit 

5 kysymystä heikkouksien kartoittamiseen:

  1. Mitä kilpailijat tekevät meitä paremmin?
  2. Mikä on yleisin negatiivinen asiakaspalaute?
  3. Puuttuuko yrityksestä erityisosaamista, jolla asiakkaita voitaisiin palvella paremmin?
  4. Mitkä ominaisuudet puuttuvat huonoiten myyvistä tuotteista tai palveluista?
  5. Millä osa-alueilla yritys voi toimia tehokkaammin?

Mahdollisuudet (opportunities)

Mahdollisuudet keskittyvät ulkoisiin tekijöihin, jotka voivat edistää yrityksen kasvua ja menestystä. Mahdollisuudet voivat olla esimerkiksi alueita, joihin yrittäjä ei pysty suoraan vaikuttamaan. Tunnistamalla nämä mahdollisuudet, kuten markkinatrendit tai kasvavan kysynnän, yritys voi suunnata resurssejaan tehokkaasti ja saavuttaa kilpailuetuja. 

Liiketoimintasi mahdollisuuksia voivat olla:

  • Teknologiset innovaatiot
  • Kasvumahdollisuudet omassa markkinassa
  • Suuremmat kohderyhmät
  • Uudet toimialat, yhteistyöt tai innovaatiot

5 kysymystä mahdollisuuksien kartoittamiseen:

  1. Minkälaisessa markkinassa yritys toimii ja mitä muutoksia siinä tapahtuu?
  2. Puuttuuko nykyisiltä markkinoilta jotain, mitä yritys voisi tarjota?
  3. Voiko yrityksen toiminta laajentua uusille toimialoille tai asiakasryhmille?
  4. Mitkä toimijat ovat yrityksen taloudellisessa ja henkisessä turvaverkossa?
  5. Miten myyntiä tai markkinointia voidaan parantaa?

Uhat (threats)

Uhkien tunnistaminen on tärkeää, sillä ne voivat paljastaa esimerkiksi kilpailutilanteen kiristymisen, lainsäädännön muutokset tai markkinoiden epäsuotuisan kehityksen. Ymmärtämällä nämä uhat, yritys voi ennakoida riskejä ja suunnitella strategioita niiden välttämiseksi. 

Liiketoimintasi uhat voivat olla:

  • Politiikan tai lainsäädännön muutokset
  • Kilpailutilanteen kiristyminen uusien kilpailijoiden myötä
  • Markkinoiden täyttyminen, inflaatio tai kysynnän hiipuminen 
  • Tekniset tai taloudelliset vaikeudet

5 kysymystä uhkien kartoittamiseen:

  1. Mitä haasteita kilpailijat ja muut tekijät asettavat yritykselle?
  2. Mitkä tekijät vaikeuttavat yrityksen kannattavuutta tulevaisuudessa? 
  3. Miltä markkinan ja toimialan talousnäkymät näyttävät?
  4. Tapahtuuko lainsäädännössä muutoksia, jotka asettavat haasteita yrityksellesi?

Liiketoiminnan kehittäminen kevytyrittäjänä 

Analyysin jälkeen yrityksen kannattaa tarkastella huolellisesti jokaista nelikentän ruutua. Mikäli liiketoimintasi perustuu ainoastaan oman osaamisen tai työpanoksen myymiseen, voit harkita sujuvaa kevytyrittäjyyttä

Kevytyrittäjä ei harjoita toimintaa minkään virallisen yritysmuodon kautta, vaan laskuttaa omaa työtään kevytyrittäjäpalvelun, kuten Eezy Kevytyrittäjien kautta. Kevytyrittäjänä sinun ei tarvitse huolehtia rekisteröinneistä, verotuksesta tai kirjanpidosta, sillä kevytyrittäjäpalvelu hoitaa kaiken puolestasi. Näin voit itse panostaa täysin SWOT-analyysin tekemiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen.

Aloita kevytyrittäjyys vaikka heti

Haluaisitko kevytyrittäjäksi? Eezyn palveluun rekisteröityminen on maksutonta, eikä se velvoita sinua mihinkään. Maksat palvelumaksun vasta palkanmaksun yhteydessä. Aloita vaikka saman tien tai tutustu rauhassa.

Rekisteröidy maksutta

Tee työ

Veloita asiakasta